De Duitse webwinkel Zalando is al enige tijd pessimistisch over de eigen prestaties. De cijfers over het 2023, die het bedrijf woensdag presenteerde, vielen dan ook tegen. Het bedrijf zag in 2023 de winst met 16,8 miljoen euro stijgen naar 83 miljoen euro, maar tegelijk daalde de omzet met 1,1 procent naar 10,1 miljard euro.

De modeverkoper wil graag het tij keren en in 2024 inzetten op groei. Om dat te bewerkstelligen gaat het nog verder inzetten op de kwaliteit van het aanbod richting de consument.

Het assortiment wordt verder uitgebreid, ook met hulp van externe verkopers die via Zalando hun waar aanbieden, en er komt meer focus op klanttevredenheid over het hele kooptraject.

Zalando zet logistiek netwerk open voor derden

Achter de schermen worden er nog grotere stappen gezet. Zo gaat Zalando het hele logistieke netwerk openstellen voor gebruik door derden. Dat wil zeggen dat externe verkopers niet meer alleen via de webshop van Zalando hoeven te verkopen om daarbij de verzending, retouren en andere logistieke uitdagingen door het Duitse bedrijf te kunnen laten uitvoeren.

Dit initiatief werd eerder al onder de naam ZEOS gelanceerd en wordt nu dus verder uitgebreid met de mogelijkheid om niet alleen meer via Zalando te verkopen, maar ook via de marketplaces van bijvoorbeeld Asos en About You. Naar eigen zeggen is ZEOS nu al goed voor een omzet van bijna een miljard euro.

Zalando's logistieke netwerk bestaat uit twaalf distributiecentra, twintig retourcentra en relaties met meer dan veertig lokale vervoerders. Dat wordt allemaal aangestuurd door eigen overkoepelende software.

LEES OOK: Kartelwaakhond start onderzoek naar webwinkel bol – moederbedrijf Ahold Delhaize ziet beursgang nog niet zitten